Om MBO-studenten op een leuke manier kennis te laten maken met de miljoennenota en de rijksbegroting van Nederland ontwikkelde Studio Vlak de Miljoenennota Challenge: een pakket vol lesmaterialen en spelelementen waarmee docenten in de klas aan de slag kunnen gaan. De challenge komt voort uit Makers, een methode van LesLab en ThiemeMeulenhoff.

Concept, grafisch ontwerp, productie

Het Rijksmuseum ging de samenwerking aan met woordkunstenares Rachel Rumai en Studio Vlak. We maakten video-animaties waarin teksten van Rumai letterlijk worden verweven met twee belangrijke werken uit de collectie van Rijks.

Grafisch ontwerp, animatie, videoproductie

Paws Up! Magazine is het magazine voor donateurs van het Dutch Dog Rehabilitation Center. Studio Vlak produceerde dit magazine van kaft tot kaft door een stijl neer te zetten en het magazine rijk te illustreren.

Grafisch ontwerp, layout, illustratie, productie

De Academie voor Theater en Dans staat in hartje Amsterdam. De academie heeft een aantal grote ramen die goed zichtbaar zijn vanaf de drukke Jodenbreestraat. Die kans wil de ATD samen met Studio Vlak benutten door in die ramen grote videoschermen te plaatsen. Wij maakten de tooling, software, templates en een aantal videomontages voor deze ramen.

Animatie, concept, webtool, BrightSign-templates

Studio Vlak bedacht samen met de makers van middelbareschoolmethoden voor Frans, Engels en Duits een campagne rond woordverwarringen. We maakten zeven stijlvolle posters voor alle drie de talen. Bij elke poster hoorde bovendien een "challenge": een korte online quiz waarmee leerlingen hun vaardigheden kunnen testen.

Concept, grafisch ontwerp, webapps

EHBO-onderwijs op school is belangrijk. Want als het een keer mis gaat, dan kun je je niet ineens afvragen: "ja, en nu?". Dan is het misschien wel te laat.
Om het belang van EHBO leren bij leerlingen en studenten onder de aandacht te brengen, vroeg Het Oranje Kruis om een prikkelend concept. We maakten vier flyers en posters rond de vraag "ja, en nu?"

Concept, copy, grafisch ontwerp, animatie

De Vaandeldrager van Rembrandt is van iedereen in Nederland en dus ook van MBO-studenten en basisschoolleerlingen. Om deze (toekomstige) kunstliefhebbers kennis te laten maken met dit schilderij heeft Studio Vlak samen met het Rijksmuseum en ThiemeMeulenhoff lesmateriaal ontworpen. De door Studio Vlak geillustreerde Vaandeldrager maakt kunst toegankelijker en leuker voor beide doelgroepen.

Grafisch ontwerp, illustratie

In januari 2022 hield de Academie voor Theater en Dans – onderdeel van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten – hun open dag. Om deze open dag onder de aandacht te brengen maakten we een serie uitnodigende animaties.

Animatie, social media, ontwerp

Tijdens het populairwetenschappelijke Betweter Festival nodigden onderzoekers van UMC Utrecht bezoekers uit om mee te doen aan pijnexperimenten. Studio Vlak verzamelde de reacties van de bezoekers en toonde deze live op een groot scherm. Een aantal in het oog springende datavisualisaties trokken de aandacht van de bezoekers, en zwengelden gesprekken aan.

Datavisualisatie, live-graphics, dataverzameling

InBusiness is de economie-methode voor het MBO van ThiemeMeulenhoff. Zij gaven Studio Vlak de opdracht om de covers van de hele InBusiness-lijn stevig op te frissen. Tegelijkertijd moest zo veel mogelijk van de originele identiteit van InBusiness behouden blijven.

Illustratie, concept

Nederlands kan lastig zijn om te leren. Onze taal bevat bijvoorbeeld klinkers die in sommige andere talen niet bestaan, zoals eu, ui en au. Voor mensen die Nederlands als tweede taal leren ontwikkelde Studio Vlak samen met ThiemeMeulenhoff een interactieve poster waarmee de klinkers geoefend kunnen worden. De klinkers zijn niet alleen te lezen, maar ook te horen.

Grafisch ontwerp, interactie, audio, QR-code

Tijdens het be-CONNECTED festival tonen studenten van de Academie voor Theater en Dans (Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten) hun afstudeervoorstellingen. Studio Vlak maakte een serie animaties om het festival te promoten. Daarnaast zijn op basis van de namen van de studenten en de titels van hun voorstellingen bijna honderd unieke animaties gegenereerd.

Animatie, social media, dataverwerking, ontwerp

Voor de dichtbundel Winterkil bouwde Studio Vlak een systeem dat bij elk gedicht een unieke illustratie genereert. De illustraties passen zich aan aan eigenschappen van het gedicht, zoals de lengte van de regels en het sentiment in het gedicht. Winterkil werd geschreven door Gjalt Rameijer.

Data-extractie, dataverwerking, datavisualisatie, ontwerp

De Tour de France wordt sinds 1903 bijna elk jaar verreden. Een monsterlijk lange rit. Maar hoe is de totale lengte van de Tour ontwikkeld sinds de vooroorlogse jaren? En hoe snel is winnaar van nu vergeleken met destijds? Hoeveel etappes waren er, en hoe lang waren die? En hoe zit bij die ándere grote rondes, de Giro d'Italia en de Vuelta a España?

Webscraping, dataverwerking, datavisualisatie, ontwerp

Wil je weten welke groenten in het seizoen zijn in Nederland? Gebruik onze interactieve webapp om er achter te komen.

dataverwerking, datavisualisatie, ontwerp, interactie

info@studiovlak.nl

Utrecht (NL)

Studio Vlak visualiseert, vertelt en legt uit. Natuurlijk is het ontwerpen en vormgeven voor print, digitale media en animatie de kern van elke designstudio, maar Studio Vlak voegt daar drie componenten aan toe.

Ten eerste gaan wij pas ontwerpen als we inhoudelijk helemaal doorgronden waar het ontwerp aan moet voldoen. Dat betekent dat we graag meedenken over de boodschap, het doel en de gebruikscontext van bijvoorbeeld een poster, animatie of webapp.

Ten tweede maken wij graag gebruik van programmeerwerk om (delen van) het ontwerpproces te automatiseren. Daardoor kunnen we bijvoorbeeld (grote) datasets visualiseren, of in korte tijd veel gepersonaliseerde ontwerpen maken.

Ten slotte kunnen we webdevelopment inzetten om visualisaties interactief te maken.